Pimpa karossen

Svenskar är fästa vid sina bilar, och många lägger ned stora pengar på deras utseende. De mest kända bilentusiasterna i vårt avlånga land är raggarna, men de är inte enda som vårdar sina bilar.

Att ”stajla” sin bil på olika sätt är mer populärt än att samla frimärken eller porslinsfigurer, man skulle kunna säga att det är en svensk folkrörelse, på samma sätt som frikyrkorna. På samma sätt som det finns olika frikyrkor finns det också olika ”skolor” när det kommer till stajling. Enligt Bo ”Bosse Bildoktorn” Andersson finns det tre huvudinriktningar.

  • Racing, där man försöker efterlikna tävlingsbilars utseende. Skillnaden brukar vara att de rena stajlingbilarna är snyggare, eftersom utseendet här sätts i första rummet.
  • Custom, som är en ganska extrem form av stajling. Många plockar här fram vinkelslipen eller svetsen och plockar bort allt som stör det visuella. Det innebär att t.ex. dörrhandtagen kan plockas bort. Målet är ett så rent utseende som möjligt.
  • Traditionell stajling, som är mindre extrem och där det ska gå att återställa bilen till originalskick.

Börja försiktigt

Att stajla bilar är inte nytt. Redan på 60-talet förekom det att unga män bytte fälgar på sina Volvo Amazon. Under 70-talet såldes mängder av kjolpaket och bilinredningar i krossad plysch. Intresset för stajling har därefter gått i vågor, men just nu är det stort. Till skillnad från på 60-talet håller idag många kvinnor också på med stajling av fordon.

Den som själv är nyfiken på stajling går sällan ”all in” på custom, även om det är mycket möjligt att det blir där det slutar. För det mesta börjar man med att tona rutorna, byta backspeglar och – precis som på 60-talet – fixa schysstare fälgar. Många väljer också att installera en rejäl ljudanläggning, kanske rent av tv-skärm och dvd också.

Det är dock inte säkert att Bilprovningen är lika förtjust i det färdiga resultatet som ägaren förhoppningsvis blir. Därför är det bäst att kolla upp vad som gäller innan man sätter igång. De flesta som säljer stajlingprylar vet vad som gäller i dessa frågor. Framför allt är det färgade lampor, stora vingar och alltför ”feta” däckombinationer som ligger i riskzonen för att inte godkännas.